|
جايگاه مديران ارشد تكنولوژي در سازمانها ... technology جايگاه تكنولوژي در سازمانها
امروزه جايگاه تكنولوژي در سازمانها و حتي در ردههاي بالاي مديريتي كشورها به حدي ارتقا يافته است كه روساي جمهور نيز براي خود مشاور تكنولوژي انتخاب ميكنند.
CTOها يا مديران ارشد تكنولوژي كه به تازگي جايگاه خود را در ميان ساختار سازمانهاي اجرايي پيدا كردهاند حاصل رشد تكنولوژي و مشاهده نتايج استفاده از آن است. در يك جمله CTO يك شغل اجرايي است كه با تكنولوژي و علم مواجه است. CTO وظيفه جابهجايي سرمايه مادي، معنوي، سياستها و پيشرفت در تكنولوژي براي توسعه و موفقيت در كسب و كار يك نهاد يا سازمان اجرايي را برعهده دارد.مديران ارشد تكنولوژي وظيفه يكپارچهسازي فعاليتهاي تكنولوژي محور، با استراتژي كلي سازمان خود را دارند كه نيازمند برقراري روابط خاصي است؛ روابطي مؤثر و پربار با افراد كليدي شركت، افرادي چون مديرعامل، اعضاي هيئتمديره، دانشمندان برتر، مديران آزمايشگاههاي تحقيقاتي و رهبران بازاريابي. ضرورت حضور مديران ارشد تكنولوژي در سازمانهاي اجرايي وقتي بيشتر احساس ميشود كه پي ببريم بهكارگيري تكنولوژي روز بدون مديريت، گاه با نتايج مثبت همراه نيست و ممكن است وقفههاي طولاني مدت در روند حركتي يك واحد اجرايي ايجاد كند. در كنار لزوم مديريت تكنولوژي بهكارگرفته شده در سازمانها، بحث مهمتر انتخاب تكنولوژي مناسب است چراكه انتخاب نادرست تكنولوژي علاوه بر وقت، هزينه سازمانها را نيز تلف خواهد كرد. مديران ارشد تكنولوژي كه با بحثهاي فني آشنا هستند و توانايي مديريت بهكارگيري تكنولوژي مناسب را براي رسيدن به اهداف شركت دارند به خوبي از فرايند و روند طي شده در سازمان خود از نظر نوع و چگونگي بهكارگيري تكنولوژي آگاهي دارند. بنابراين حضور CTO در يك سازمان اجرايي كيفيت و سرعت بالاتري را به سازمان در جهت نيل به اهداف خود ميبخشد.با توضيحات ارائه شده بهنظر ميرسد كه جايگاه CTO بايد به نوعي جايگاهي رسمي در يك سازمان اجرايي باشد تا به نتيجه دلخواه دستيابيم، اما اينطور نيست. حضور CTOها در سازمانهاي اجرايي حتي بهعنوان مشاور ميتواند اثرات مثبت خود را در نتيجه به دست آمده داشته باشد. سازمانها و نهادهاي اجرايي ميتوانند از طريق مشورت از مشاوران تكنولوژي خود كه همان مديران ارشد تكنولوژي هستند در راه رسيدن به اهداف خود گام بردارند؛ مديراني كه گاه با ارائه يك مشاوره، روند حركتي مناسبي را به مجموعه خود ميبخشند. بنابراين ظهور تكنولوژي و ضرورت استفاده بهينه آن، ما را ترغيب خواهد كرد تا با اختصاص بخشي از ساختار سازماني خود به مديران ارشد تكنولوژي با كيفيت و سرعت بيشتري به سوي اهداف خود حركت كنيم. سؤال اساسي اين است كه آيا در ايران مديران تكنولوژي شناخته شده هستند؟
لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با مدیریت سایت از طریق پست الکترونیکی؛ Email: mahdiyarahmadi@gmail.com در میان گذارید.
+ نوشته شده در ۱۳۸۸/۰۵/۲۳ساعت 13:58  توسط مهدي ياراحمدي خراساني
|
|